Η κοινωνική κριτική στο Ξηρόμερο!


Χαρακτηριστικό της περιοχής μας ,είναι η κοινωνική κριτική(κοινώς κουτσομπολιό).
Αυτού του είδους η κριτική,πολλές φορές,είναι ανελέητη….σκληρή,με αποτέλεσμα,να επηρεάζει την ζωή μας,ίσως και να την κατευθύνει.
Η ζωή στο χωριό,δεν είναι εύκολη.
Και δεν εννοώ τις συνθήκες διαβίωσης,αλλά την νοοτροπία που επικρατεί,και καθορίζει την.μοίρα μας!
Ακούγεται υπερβολικό,αλλά είναι πραγματικότητα!
Η κοινωνία του Ξηρομέρου,παραμένει ακόμα «κλειστή».
Ας δούμε όμως τη θετική της πλευρά(;;;)
Αν  και είμαστε δέσμιοι της γνώμης των άλλων,είμαστε πιο ασφαλείς,σε σχεση με τους αστούς.
Αναφέρομαι στην εγκληματικότητα,η οποία έχει κυριεύσει τις πόλεις,ενώ ο φόβος ,έκανε υποχείριά του,τους κατοίκους των.
Στα χωριά όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους,τίποτα,δεν περνάει απαρατήρητο,πόσο μάλλον ένας ξένος στα μέρη μας.
Ολες οι κινήσεις του,περνάνε απο εξονυχιστικό έλεγχο,κοινώς «από κόσκινο».
Παρά την έξαρση της εγκληματικότητας,εμείς συνεχίζουμε να κοιμόμαστε πιο ήσυχοι ,με τις πόρτες ανοιχτές.
Γιατί;
Γιατί τα χωριά  μας είναι πιο ασφαλή!
Εσύ συνεχίζεις να κοιμάσαι ήσυχος γιατί ξέρεις οτι ο γείτονας σου,ξαγρυπνά,για να βεβαιωθεί οτι ο γιος της  γειτόνισσας,γυρνάει χαράματα σπίτι του,ή η κόρη κάποιου άλλου  ξεπορτίζει!
Αυτό θα είναι το θέμα συζήτησης,της αυριανής μέρας!
Αλλο πλεονέκτημα του κουτσομπολιού,είναι οτι στα χωριά μας ,παρόλο που τα ήθη έχουν απελευθερωθεί,εμείς εδώ,ακόμα,επηρεαζόμαστε,αντιστεκόμαστε,γιατί….ποιος έχει το » θάρρος» να τα βάλει με  τους κουτσομπόληδες;Τι λιθοβολισμός…τί κουτσομπολιό!
Οι γυναίκες, μάλλον είναι » θύματα της » κοινωνικής κριτικής,παρ’ όλο που τάσσονται στις υπηρεσίες της,
στο τέλος καταλήγουν  έρμαιό
της.
Σκάβουν τον λάκκο τους με τα ίδια τους τα χέρια!
Οι άντρες είναι οι  πιο ευνοημένοι της ιστορίας,δέχονται κι αυτοί σχόλια,αλλά για λίγο (απορίας άξιον).
Ο,τι κι αν έχουν κάνει,μετά από λίγες μέρες διαγράφεται.
Εδώ δεν ισχύει » ο αναμάρτητος,πρώτος τω λίθω βαλέτω»….
Ολοι κρίνουμε και όταν έρθει η σειρά μας θα κρίθούμε,»μην κρίνεις ίνα μην κριθείτε».
Αν και πιστεύω,οτι η κριτική,δεν βλάπτει,αντίθετα σε βοηθάει να βελτιωθείς,αρκεί να κρίνει ο καθένας τον εαυτό του!

Advertisements

6 comments on “Η κοινωνική κριτική στο Ξηρόμερο!

  1. Το κουτσομπολιό υπάρχει σε όλη την ελληνική επαρχία, δεν είναι χαρακτηριστικό ενός μόνο μέρους. Δεν πρόκειται όμως απλώς για μια ενοχλητική συνήθεια, πρόκειται για χάσμα πολιτισμών.
    Από τη μία έχουμε τον κολεκτιβισμό και από την άλλη τον ατομισμό. Ο κολεκτιβισμός θεωρεί τον άνθρωπο ως αναπόσπαστο μέλος της ομάδας όπου ανήκει. Μπορεί να είναι οικογένεια, φυλή, χωριό, θρησκευτική ομάδα κλπ. Τα δικαιώματα και οι επιδιώξεις του ανθρώπου περιορίζονται ανάλογα με τα πιστεύω και το τι θεωρεί επιτρεπτό η ομάδα. Ο κοινωνικός έλεγχος γίνεται περισσότερο με την ντροπή (τι θα πουν οι άλλοι για μένα), παρά με την ενοχή. Οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους ως οικογένειες, οι συναλλαγές γίνονται με βάση τις οικογένειες, κλπ. Για να είναι σωστή και να συμφωνεί με τους γενικούς κανόνες, κάθε οικογένεια οφείλει να προστατέψει τη τιμή της. Έτσι ενώ φαινομενικά έχουν πολύ ζεστά συναισθήματα οι άνθρωποι μεταξύ τους, όταν κάποιος λοξοδρομήσει και αυτό φανεί στους έξω, τιμωρείται αμέσως. Σε ορισμένες πολύ συντηρητικές κοινωνίες γίνονται ακόμα και φόνοι τιμής μέσα στην οικογένεια, όπου ο πατέρας μπορεί να σκοτώσει για παράδειγμα την κόρη του αν κρίνει ότι συμπεριφέρεται μη σωστά. Και στην Ελλάδα υπήρχαν τέτοια περιστατικά παλιά, αν και συνήθως έδιωχναν τους «αμαρτωλούς» από το σπίτι αντί να τους σκοτώνουν. Η ανθρώπινη ζωή, η λογική και η αξιοπρέπεια είναι λιγότερο σημαντικές έννοιες από την τιμή. Σε περιπτώσεις που η προβληματική συμπεριφορά επηρεάσει άλλη οικογένεια/ομάδα, τότε μπορεί να ξεκινήσει και βεντέτα μεταξύ τους. Από την άλλη αν κάποιος μέσα στην οικογένεια κάνει κάτι κακό το οποίο δε φαίνεται στους έξω, απλώς το κρύβουν. Σε αυτό το περιβάλλον καλλιεργείται κλίμα ηθικολογίας και ανωτερότητας. Οι άνθρωποι της ομάδας πιστεύουν ότι είναι ανώτεροι από τους υπόλοιπους και κάνουν πάντοτε το σωστό. Γενικά δε δίνουν δεκάρα για τους ξένους και πολλές φορές ούτε καν για αυτούς έξω από την οικογένειά τους. Ενδέχεται όλα αυτά στην Ελλάδα του σήμερα να έχουν μαλακώσει αρκετά. Ο κολεκτιβισμός είναι ο στάνταρ ανθρώπινος πολιτισμός. Όλοι οι πρωτόγονοι και οι αρχαίοι πολιτισμοί τον είχαν, και όλοι οι μη δυτικοί σήμερα. Οι Εβραίοι της Παλαιάς Διαθήκης είναι καλά καταγεγραμμένο παράδειγμα κολεκτιβιστικού πολιτισμού.
    Αντίθετα ο ατομισμός είναι πρόσφατο δημιούργημα, και εφευρέθηκε στη δυτική Ευρώπη από τα τέλη του Μεσαίωνα. Εδώ ο άνθρωπος ως άτομο είναι το κέντρο της κοινωνίας. Του αναγνωρίζεται το δικαίωμα της επιλογής σε οτιδήποτε, και οι υποχρεώσεις του αφορούν όλη την κοινωνία, όχι μόνο την οικογένεια. Η οικογένεια, η φυλή ή οποιαδήποτε άλλη ομάδα δεν κρίνουν σημαντικά την πορεία της ζωής του ανθρώπου. Ο κοινωνικός έλεγχος επιτυγχάνεται περισσότερο με την ενοχή (τι θα πω στον εαυτό μου αν κάνω κάτι λάθος), παρά με την ντροπή. Ο άνθρωπος εμπιστεύεται περισσότερο το κράτος, για αυτό βλέπουμε τους Ευρωπαίους να έχουν μεγαλύτερη κρατική, νομική και πάνω από όλα φορολογική συνείδηση από τους Έλληνες, τους Ιταλούς, τους Αλβανούς κλπ. Ατομισμός δε σημαίνει εγωκεντρισμός. Στον ατομισμό ο κάθε άνθρωπος βλέπει τον συνάνθρωπό του ως ίσο με ίσα δικαιώματα και επίσης είναι πιο πιθανό να βοηθήσει αυτούς που έχουν ανάγκη, ανεξαρτήτως συγγένειας με αυτόν, ενώ στον κολεκτιβισμό βοηθούσαν κυρίως τους γενετικούς συγγενείς τους, γιατί έχουν παρόμοιο dna. Οι ατομιστές δέχονται τη διαφορετικότητα ακόμα και αν δε συμφωνούν, και είναι λιγότερο ρατσιστές και κλειστόμυαλοι. Παρόλο που μας αρέσει να λέμε ότι οι Έλληνες είναι φιλότιμοι για παράδειγμα, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χαμηλότερες θέσεις στην Ευρώπη όσον αφορά τον εθελοντισμό και την προσφορά βοήθειας σε άπορους ή αναξιοπαθούντες. Τις πρώτες θέσεις τις κατέχουν η Γερμανία, η Ολλανδία και οι Σκανδιναβικές χώρες.
    Φυσικά υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και στα δύο συστήματα. Στον κολεκτιβισμό μπορείς να καταπιέζεσαι, αλλά έχεις την άνευ όρων υποστήριξη από τους δικούς σου αν πάθεις κάτι, και αυτό είναι σημαντικό. Στον ατομισμό μπορεί να νιώθεις πιο μόνος, αλλά έχεις ελευθερία να κάνεις ό,τι θέλεις, αρκεί να είναι νόμιμο και ηθικό. Και φυσικά δε σημαίνει ότι στις ατομιστικές χώρες δεν υπάρχει κολεκτιβισμός ή κουτσομπολιό. Απλά αν το Αφγανιστάν είναι στα 10, εγώ βάζω την ελληνική επαρχία στο 8, την αστική Ελλάδα στο 6 και τη Σουηδία στο 3.
    Ο ατομισμός αυξάνεται με την αύξηση του βιοτικού επιπέδου, την αστικοποίηση, την αύξηση του πλούτου μιας κοινωνίας, την αύξηση του μορφωτικού επιπέδου και τη διεθνοποίηση της αγοράς. Η Ελλάδα μεταβαίνει από τον κολεκτιβισμό στον ατομισμό. Οι πόλεις άλλαξαν πιο γρήγορα. Κάποιοι λένε ότι ο λόγος που η αποκέντρωση δεν πέτυχε στην Ελλάδα είναι γιατί η επαρχία ήταν ακραία οπισθοδρομική σε σχέση με τις πόλεις. Αν σκεφτούμε ότι υπήρχαν χωριά που πήραν ρεύμα 60 χρόνια αργότερα από τις μεγάλες πόλεις, άρα ζούσαν στο Μεσαίωνα ως τότε, είναι λογικό. Όμως και η επαρχία αλλάζει χωρίς να το καταλαβαίνει. Ιδίως μεγαλύτερα χωριά με κοντινές επικοινωνίες με άλλα χωριά και πόλεις και ρωμαλέο ποσοστό νέας γενιάς αλλάζουν. Πάλι θα υπάρχει κουτσομπολιό και ανεπίσημος κοινωνικός έλεγχος, αλά τα πράγματα δεν είναι τόσο ακραία όπως παλιά σε καμία περίπτωση. Για παράδειγμα στο χωριό της μητέρας μου, όπου συχνά περνώ το καλοκαίρι συχνά, υπάρχει αρκετός μόνιμος πληθυσός, άτομα μένουν επίσης σε πόλεις αλλού και επιστρέφουν μερικές φορές εκεί, υπάρχει νέος κόσμος, και οι άνθρωποι κάνουν πράγματα που είναι αδιανόητα για παλιότερα. Κάνουν για παράδειγμα σχέσεις με άτομα από μακρινές περιοχές ή ακόμα και με μη Έλληνες και ο κόσμος δε σοκάρεται πια. Η εγκληματικότητα έχει ανέβει, αλλά αυτό έχει περισσότερο να κάνει με το μεγάλο πληθυσμό, τους περισσότερους άγνωστους και την ερήμωση κάποιων περιοχών του χωριού, παρά με το αν κουτσομπολεύουν ή όχι. Λογικό είναι σε μια μικρή κοινωνία όπου όλοι γνωρίζονται, ακόμα και αν δεν κάνουν τη Στάζι ο ένας στον άλλον, να μην υπάρχει εγκληματικότητα.

    • Καλησπέρα Bolco.
      Το άρθρο αυτό είναι παλιό και γραμμένο με χιούμορ.
      Η κοινωνική κριτική δυστυχώς δεν είναι όπως νόμιζα μόνο » προνόμιο» της επαρχίας.
      Όλοι σε κρίνουν σύμφωνα με τα δικά τους πιστεύω κ.α.
      Και το χειρότερο σε κρίνουν άτομα που δεν κάνουν τίποτα περισσότερο απο αυτά που κάνεις εσύ ( όχι εσύ προσωπικά), αλλά έχουν την απαίτηση να κάνεις τα πάντα.
      Θεωρούν τον εαυτό τους ανώτερο χωρίς να ισχύει στην πραγματικότητα.
      Κλείνουμε τ’ αυτιά όπως ο Οδυσσέας για να μην τον μαγέψει το τραγούδι των Σειρηνων.
      Βάζουμε στόχους με σκοπό τη βελτίωση του εαυτού μας,της φύσης,του κόσμου γενικότερα.
      Ο κόσμος αλλάζει προχωράει ,αλλά κάθε εποχή έχει και τα αρνητικά της.
      Σ’ ευχαριστώ για τον κόπο που έκανες να μας πεις τη γνώμη σου!

  2. Παράθεμα: Η κοινωνική κριτική στο Ξηρόμερο! « το Αγρίνιο στο ίντερνετ

  3. Δεν είναι ακριβώς έτσι ! Ήμουν στα Γιάννενα περί του 2,5 μήνες κι αυτά που είδα κι άκουσα δεν τα αντιμετώπισα σε όλη μου τη ζωή . Το έχει ο Έλληνας στο πετσί του .Το ίδιο είναι και στη Λευκάδα ,στη Κέρκυρα, στη Κάρπαθο παντού …..

Εσείς τι λέτε σχετικά με αυτό;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s